Czym robimy zdjęcia, czyli uniwersalny sprzęt dla fotografa

Ten wpis powinien powstać już dawno temu, ale nasza prokrastynacja lubi dawać o sobie znać! Pytania o nasz sprzęt to jedne z najczęściej pojawiających się, więc postanowiliśmy w końcu wypełnić swoją powinność i opiszemy wszystko na blogu.
w naszej pracy tworzymy przeróżne formy foto i wideo, więc nasz ekwipunek musi być uniwersalny. Od fotografii produktowej, przez kampanie marek fashion, po filmy z podróży, sprzęt który znajdziecie w tym artykule ze wszystkim sobie świetnie radzi. Zaczniemy od najważniejszego, mózgu całej operacji, czyli…

APARAT

Nasz główny aparat od ponad dwóch lat to pełnoklatkowa lustrzanka Canon 6d Mark II. Jak to lustrzanki mają w zwyczaju nie jest to lekki i cichy sprzęt, ale ma naprawdę dużo plusów jak na swoją cenę. Decydując się na zakup tego modelu zależało nam na wielkości matrycy i dobrej optymalizacji pod tworzenie filmów. Dlaczego pełna klatka? Ponieważ daje nam więcej szczegółów na pojedynczym zdjęciu, a jeśli chodzi o video – wiedzieliśmy, że chcemy rozwijać się w kierunku formatu filmów. Nasz aparat nagrywa w Full HD 60 kl/s i ma naprawdę solidną stabilizację obrazu w korpusie. Do tego duży ekran, który jest odchylany i obracany w dowolnym kierunku. Uwierzcie nam, ten drobiazg w postaci mobilnego ekranu to był dla nas game changer, przy nagrywaniu filmów, nieoceniony element w aparacie, naprawdę. Co ważne, przy kupnie aparatu ponad 2 lata temu, istotne dla nas było to, aby był to Canon. Stoi za tym jedna przyczyna, mamy sporo obiektywów do lustrzanek Canona i nie chcieliśmy zmieniać systemu. Kolejny aparat mamy już upatrzony, będzie to bezlusterkowiec od Canona – R5, ale przy naszych obecnych perturbacjach, chwilę na niego musimy zaczekać.

Aparat to połowa sukcesu, równie ważne są szkła, obiektywy. Co używamy na codzień? Kolejność obiektywów nie jest przypadkowa, posegregowaliśmy je zgodnie z częstotliwością ich użycia:

1. Obiektyw – Sigma A 35mm f 1.4

Szerokokątny, bardzo jasny obiektyw. Najbardziej uniwersalne szkło z naszego zbioru, dlatego najczęściej je używamy. Super nadaje się do krajobrazów, natury, codziennych zdjęć. Idealnie sprawdzi się przy zdjęciach z efektem bokehu, pięknie rozmywa tło. Bardzo dobry autofocus, wyciąga i uwidacznia wyostrzony element na fotografii, jednocześnie rozmywając otoczenie. Oczywiście jak to bywa przy jasnych obiektywach, przy niższych wartościach przysłony trzeba się trochę napracować, żeby znależć ostrość, ale efekt jest naprawdę tego wart. Obiektyw ten sprawdza się nam do fotografii poretretowej, ale czasami zniekształca kąty, więc nie zawsze go używamy przy tego typu zdjęciach. 

Poniżej pokazujemy przykłady zdjęć robionych tym obiektywem :

2. Obiektyw – Canon 100 mm f.28 L

Jak ten obiektyw pięknie maluje to nie mamy pytań, coś niesamowitego. Mimo opisu na korpusie MACRO nie nadaje się tylko i wyłącznie do tego typu zdjęć. My używamy go często w fotach produktowych i portretach. Tak jak w przypadku omawianej wcześniej Sigmy, tak i w przypadku tego obiektywu trzeba mocno popracować, żeby złapać ostrość. Powiem więcej, przy tym Canonie to czasem nie lada wyzwanie. Ile się naklęliśmy na ten obiektyw to aż ciężko zliczyć. Co nie zmienia faktu, że kochamy ten obiektyw. Sprawdza się nam przy tworzeniu materiałów dla Biżuterii Apart, do detali, sprzęt idealny. Co istotne, przy filmowaniu konieczny jest statyw, gimbal. Obiektyw ma wbudowaną stabilizację, ale nie jest ona jego najmocniejszą stroną.

Poniżej pokazujemy przykłady zdjęć robionych tym obiektywem :

3. Obiektyw – Canon 24-70 mm f 2.8 L

Nasz jedyny obiektyw ze zmienną ogniskową. Bardzo uniwersalny obiektyw, nadaje się do większości fotograficzny realizacji, od krajobrazu, podróże, po portret. Zanim kupiliśmy Sigmę to była nasz daily driver. Zastąpiliśmy go w codziennym użyciu, bo bardziej nam odpowiada charakterystyka Sigmy z jej rozmytym i nieostrym tłem. Teraz tego Canona najczęściej używamy do portretu, kiedy nie mamy pod okiem, bądź nie ma odpowiednio dużo miejsca na użycie opisanego obiektywu 100mm.

Poniżej pokazujemy przykłady zdjęć robionych tym obiektywem :

4. Obiektyw – Canon 50mm f 1.8

Fajny lekki obiektyw do fotografii portretowej. Jest jasny i można uzyskać efekt małej głębi ostrości, podobnie jak w Sigmie. Jego charakterystyka i wąska specjalizacja (portrety) sprawia, że coraz rzadziej używamy tego obiektywu.

Poniżej pokazujemy przykłady zdjęć robionych tym obiektywem :

Nie samym aparatem człowiek jednak żyje. Lubimy oglądać świat z innej perspektywy niż normalnie, więc nie ma się co dziwić, że kochamy latać dronem. To spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość to to co kochamy w tych małych statkach powietrznych najbardziej. Czym latamy na co dzień?

DJI MAVIC 2 PRO

Zanim o nim, to musimy cofnąć się kilka lat wstecz. Naszym pierwszym dronem był DJI SPARK. Oh boy, co to była za maszyna. Ultra mały, ultra lekki, zabranie go do samolotu nie było najmniejszym problemem, a przy okazji jak to sprzęt firmy DJI posiadał podstawowe czujniki i dobry kontroler, dzięki czemu naprawdę dobrze się nim latało. W zeszłym roku przyszła kolej na zmiany, nauczyliśmy się już dobrze latać i zamarzyła nam się równie dobra jakość zdjęć i wideo w powietrzu co na ziemi. Wybór był oczywisty, MAVIC 2 PRO. Daleki zasięg, wyeliminowanie problemów z zasięgiem drona i rozłączaniem w trakcie lotu, 30 minutowy czas pracy na baterii no i najważniejsze jednocalowa matryca Hasselblad. Co ważne filmy z tego drona można nagrywać w płaskim profilu, dzięki czemu przy postprodukcji mamy dużo więcej możliwości. Aktualnie na rynku to najlepszy mobilny dron, pomimo tego, że od jego premiery minęło już dobre dwa lata. Jakość zdjęć i wideo powala na kolana, to naprawdę sprzęt wart każdej złotówki.

Poniżej pokazujemy przykłady zdjęć robionych dronem. To samo miejsce, różna pora roku :

NIEZBĘDNIKI FILMOWCA!

W naszym zestawieniu zostały już tylko 2 sprzęty. Tylko, ale i aż, bo nie wyobrażamy sobie bez nich części filmowych projektów

Mikrofon Rode VideoMic Rycote

Super mikrofon, topowej firmy w swojej dziedzinie – Rode. Jest to mikrofon kierunkowy, więc zbiera dźwięk z naprzeciwka aparatu. Montaż na stopkę akcesoriów, więc zajmuje to dosłownie 5 sekund. Pięknie zbiera dźwięk, nie ma wielkich szumów. W tej cenie nie znajdziecie lepszego sprzętu.

Gimbal DJI RONIN S

Do stabilizacji obrazu nie ma nic lepszego jak gimbal, czyli zaawansowany stabilizator. Ładowność aż do 3.6 KG sprawia, że nawet z najcięższymi obiektywami i naszym nielekkim aparatem daje spokojnie radę. Stabilizacja w 3 osiach i szybka responsywność gimbala sprawia, że sprawdza się w każdych warunkach. Co ważne mamy wersję Essentials, dzięki czemu gimbal ma zamontowane dedykowane pokrętło ostrości, super przydatna rzecz! Co ważne, dzięki aplikacji na telefon DJI RONIN można zmieniać ustawienia i sterować gimbalem z pozycji telefonu. Jedyny mankament, to jego waga, 1.5 KG, plus sprzęt sprawia, że przy dłuższych zleceniach i całym dniu pracy, ręce są jak z waty.

To już koniec naszego zbioru. Każdym z tych sprzętów zrobicie świetne materiały. Wiadomo, zawsze można kupić bardziej zaawansowane produkty, z wyższej półki, ale naprawdę nie zawsze lepszy sprzęt równy jest lepszemu efektowi końcowemu, pamiętajcie o tym. To my, jako fotografowie/ twórcy wideo jesteśmy najważniejsi w tej układance 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

4 Comments

  1. Julka

    Bardzo przydatny wpis! My właśnie z chłopakiem przysiedliśmy się z Mavic Pro na Mavic Pro 2, i czekamy aż przestanie padać, żeby iść testować!
    Czy mogę zapytać, gdzie były robione zdjęcia z drona zamieszczone w tym wpisie? Cudowne miejsce!

Leave a Reply